Målstyrning – med
tillväxt i siktet
Känns det som om verksamheten spretar och det saknas resurser? Att allt är lika viktigt, men inget blir gjort? Då kan det saknas målstyrning och det är vi på CANEA bra på.
Vad innebär målstyrning?
Målstyrning handlar om att ställa upp tydliga mål för att kunna styra verksamheten mot framgång. Det finns många teoretiska ramverk för målstyrning och till viss del går det trender även på ett område som detta. Men det viktigaste är inte att använda ett verktyg som är ”hett”, utan att hitta en långsiktig modell som fungerar för din verksamhet.
Några av de modeller som vi har erfarenhet av att implementera hos kunder är:
- MBO (Management by Objectives).
- OKR (Objectives and Key Results).
- BSC (Balanced Score Card).
- Strategiska kartor.
- SMART-mål.
- Ramverk för KPI:er (Key Performance Indicators).
- Hoshin Kanri (Policy Deployment).
- Finansiella nyckel- & mätetal.
- Verksamhetsanpassade modeller.
Ofta är olika incitamentsstrukturer kopplade till målstyrningen, vilket är viktigt att tänka igenom och få på plats. Andra centrala delar är att linjera verksamhetsmål, processmål och mål för de olika organisatoriska enheterna.
Så lyckas man med målstyrning
Upplägget kring målstyrning kan vara:
- Undersökning av organisationens krav och behov samt vad som är kritiskt för framgång.
- Stöttning kring att hitta en lämplig modell med avvägningar när det gäller komplexitet, målbild, behov av uppföljning och styrning.
- Framtagning av en målstruktur som kopplar arbetet till verksamhetens processer och flöden i organisationens olika delar.
- Stöttning i arbetet med att sätta effektiva mål som går att följa upp och styra mot.
- Hjälp med att utveckla effektiva KPI:er för valda områden.
- Assistans i skapandet av strukturer för målarbetet och förvaltningen av modellen.
- Utbildning och stöttning i att komma i gång med arbetet att nå målen och övervakning av hur verksamheten följer planen.
- Dokumentation för utbildning av personalen samt mallar och stödsystem.
Så jobbar CANEA med målstyrning
Vårt arbete med målstyrning baseras på välkända teorier och mångårig erfarenhet och kunskap inom området målstyrning. I den grundläggande fasen undersöker vi organisationens krav och behov, samt vad som är kritiskt för verksamhetens framgång. I nästa fas skapas målstrukturen som kopplar arbetet till verksamhetens processer och flöden i organisationens olika delar. I den slutgiltiga fasen, när målstyrningen är tydligt definierad, börjar arbetet för att nå målen och monitoreringen av hur verksamheten följer planen.
Det som kännetecknar vårt upplägg är en tydlig koppling till verksamhetens strategi, hypoteser baserade på bästa praxis, effektiva diskussioner, involverande och engagerande workshoppar samt strukturerad utbildning och coachning.
Läs mer om förändringsledarskap, och förändringsmetodik.
Varför anlita CANEA?
Våra konsulter kan anlitas som projektledare för större insatser, för att genomföra analyser och förstudier, som ledare för workshops och seminarier, som kursledare för utbildningar, som inspiratör vid events, eller som coach eller mentor. Enligt våra kunder är de främsta fördelarna med att skapa målstyrning med vår hjälp att:
- Vi har erfarenheter från liknande uppdrag inom flera olika branscher.
- Vi erbjuder effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek.
- Vi har en förmåga att snabbt och pedagogiskt överföra kompetens.
- Vi ger en positiv, engagerande och professionell approach till problemställningar.
- Vi identifierar förutsättningar och anpassar upplägget för att få bäst effekt.
Kontakta oss
Ta första steget i din strategiutveckling – kontakta oss så berättar vi mer.