Kvalitets­lednings­system

Systemet för kvalitetsledning är det viktigaste verktyget vid verksamhetsutveckling helt enkelt för att god kvalitet ger nöjda kunder och nöjda kunder fler affärer. 

Affärs­nytta från dag 1

CANEA har den erfarenhet som krävs för att bygga och implementera ledningssystem som är anpassade efter  enskilda organisationers behov och genererar affärsnytta från dag 1. Vi fokuserar på hur systemet kan bidra till verksamhetens strategiska inriktning och ser till att alla relevanta krav uppfylls, utan onödig byråkrati och administration. 

  • Vi ser till att kvalitetsledningssystemet verkligen etableras i verksamheten och inte blir en pappersprodukt.
  • Vi inspirerar alla att vilja bidra till de förbättringar och den förändring din organisation behöver.

Vi kan de flesta standarder inom området med utgångspunkt från ISO 9001, men även branschstandarder som IATF 16949, AS 9100 ISO 13485 och ISO 22000, samt standarder inom närliggande områden som informationssäkerhet, energiledning, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet.

utbildning-ledarskap-for-projektledare-2

Ett införande­projekt börjar med en engagerande vision

Varje införande av ett nytt ledningssystems är unikt och våra konsulter genomför bara de delar din verksamhet behöver. Ett införandeprojekt brukar omfatta:

  • En engagerande vision för ledningssystemet och verktyg för sammankoppling till verksamhetens strategi.
  • En gap-analys för att skapa samsyn när det gäller befintlig kravuppfyllnad.
  • En plan för att stänga de gap som identifierats, där vi tillsammans planerar vad ni kan göra själva och vad ni behöver expertstöd för. Och så upprättar vi en compliance-checklista.
  • Ett ramverk för ledningssystemets informationsarkitektur och dokumenthantering anpassat för aktuell IT-miljö. Vill ni även ha hjälp med ett IT -stöd för ledningssystemet har vi en marknadsledande lösning att erbjuda.
  • En huvudprocesskarta för verksamheten med tydlig koppling till strategin.
  • Kvalitetsmål som engagerar och handlingsplaner som går att realisera.
  • Strategisk riskhantering.
  • Ändamålsenliga processer med den styrning som behov och krav fordrar.
  • En tydliggjord organisation med roller, ansvar och befogenheter.
  • Ständiga förbättringar som verkligen gör skillnad.
  • Förändringsledning – det vill säga en etablering av arbetssätt. Vi säkerställer att alla vill bidra till att lyckas så att vi inte skapar en papperstiger.
it-processmodellering-nyttan-canea-kan

Resultatet brukar bli:

  • Nöjdare kunder.
  • Högre effektivitet och bättre lönsamhet.
  • Tydligare organisation.
  • Förbättrad transparens.
  • Bättre beslutsunderlag.
  • Ökat engagemang hos medarbetarna.
  • Lägre strulkostnader.
  • Fungerande förbättringsarbete som gör skillnad.

Ett införande­projekt börjar med en engagerande vision

Varje införande av ett nytt ledningssystems är unikt och våra konsulter genomför bara de delar din verksamhet behöver. Ett införandeprojekt brukar omfatta:

  • En engagerande vision för ledningssystemet och verktyg för sammankoppling till verksamhetens strategi.
  • En gap-analys för att skapa samsyn när det gäller befintlig kravuppfyllnad.
  • En plan för att stänga de gap som identifierats, där vi tillsammans planerar vad ni kan göra själva och vad ni behöver expertstöd för. Och så upprättar vi en compliance-checklista.
  • Ett ramverk för ledningssystemets informationsarkitektur och dokumenthantering anpassat för aktuell IT-miljö. Vill ni även ha hjälp med ett IT -stöd för ledningssystemet har vi en marknadsledande lösning att erbjuda.
  • En huvudprocesskarta för verksamheten med tydlig koppling till strategin.
  • Kvalitetsmål som engagerar och handlingsplaner som går att realisera.
  • Strategisk riskhantering.
  • Ändamålsenliga processer med den styrning som behov och krav fordrar.
  • En tydliggjord organisation med roller, ansvar och befogenheter.
  • Ständiga förbättringar som verkligen gör skillnad.
  • Förändringsledning – det vill säga en etablering av arbetssätt. Vi säkerställer att alla vill bidra till att lyckas så att vi inte skapar en papperstiger.

Resultatet brukar bli:

  • Nöjdare kunder.
  • Högre effektivitet och bättre lönsamhet.
  • Tydligare organisation.
  • Förbättrad transparens.
  • Bättre beslutsunderlag.
  • Ökat engagemang hos medarbetarna.
  • Lägre strulkostnader.
  • Fungerande förbättringsarbete som gör skillnad.

Metodik – vad är det vi gör?

Vår metodik bygger på 30 års erfarenhet av arbete med ledningssystem. Centrala delar i arbetet är vårt fokus på affärs- och verksamhetsnytta, att vi anpassar systemet till verksamhetens behov, eliminerar onödig administration och främjar processerna som skapar värde. Vi har mallar och metoder som säkerställer ett effektivt införande. Och vi arbetar aktivt med förändringsledning, medskapande, delaktighet och kompetensöverföring för att säkerställa att vi inte skapar en papperstiger. Och inte minst – arbetet sker tillsammans med dig som kund.

Ett införandeprojekt innehåller oftast följande faser, men varje situation är unik. 

Bild2
Mer om kvalitetsledningssystem

Vi du läsa mer om vad ett kvalitetsledningssystem är och dess fördelar, vill vi rekommendera nedanstående blogginlägg från vår managementguru Leif Nyström.

Vad är ett kvalitetsledningssystem?

Relaterat innehåll 

Karl Hedman_sv_low-1

Kontakta oss

Ta första steget mot ett bättre ledningssystem – kontakta Karl Hedman så berättar han mer.