
Riskhantering och krishantering
Varför hantera problem som kan undvikas?
Vad är riskhantering?
Risk kan definieras som ”en osäker händelse eller ett antal omständigheter som, om de inträffar, kommer att påverka möjligheterna att nå uppställda mål”. Det centrala är osäkerheten. Riskhantering handlar därför om att identifiera, analysera och proaktivt hantera dessa osäkerheter på ett systematiskt sätt. Vad som ingår i riskhanteringen beskrivs nedan.
Därför behövs systematisk riskhantering
Att hantera alla risker är varken möjligt eller önskvärt. Utmaningen är att skapa balans – maximal effekt med minimal resursanvändning.

Effektivare riskhantering ger:
- färre störningar och incidenter
- bättre beslutsfattande
- ökad måluppfyllelse
- högre organisatorisk motståndskraft.
Men kanske viktigast – den skapar ett riskmedvetande i hela organisationen.
Risker är en del av varje verksamhet. Men många problem kan förebyggas – om man har rätt struktur och prioriteringar. Vi hjälper er att arbeta proaktivt och verksamhetsnära med riskhantering, så att ni kan fokusera på rätt saker.

Riskmedvetenhet
Systematik är viktigt men det är inte allt. Genom ett väl avvägt riskarbete skapar organisationer en kultur där identifiering och hantering av risker vävs in i vardagen. Fördelarna blir ofta fler än när man genomför enskilda workshoppar med tillhörande åtgärdshantering.
Vi hjälper er etablera ett sätt att tänka där riskbedömningar är integrerade i beslut, projekt och processer – så att riskhanteringen blir något naturligt och inte en byråkratiskt framtvingad syssla.
Hur risker bör hanteras
CANEA arbetar med att skapa väl avvägda upplägg för riskhantering hos organisationer i en rad olika branscher. Den grundläggande processen är dock gemensam – en process som kan appliceras på olika typer av verksamheter. Vi använder oss av ett angreppssätt som grundar sig i den internationella standarden ISO 31000. Processen innehåller även metoder och verktyg för att effektivt kunna förebygga incidenter eller händelser innan de inträffar.


Riskområden
Risk finns närvarande på alla nivåer i en organisation och det finns olika typer av risker. Vi har erfarenhet av att utveckla riskhantering inom bland annat:
- Projekt
- Processer
- Strategi
- Miljö & arbetsmiljö
- Affärsutveckling
- Ekonomi
- Informationssäkerhet
Alla kräver olika metoder – men en grundläggande systematik som är gemensam.

Så kan vi förbättra er riskhantering
Vi anpassar alltid vårt stöd efter den enskilda verksamheten, dess mognadsnivå och riskprofil. Vanliga insatser inkluderar:
- Nulägesanalys
Skapar en gemensam bild av var ni står i dag. - Skräddarsydd riskhantering
En grundläggande riskhanteringsprocess anpassas efter era särskilda förutsättningar. - Metoder
Arbetssätt för de olika delarna i processen, till exempel FMEA, HAZOP, riskvärdering, scenarioplanering, med flera metoder. - Verktyg
Allt från enklare mallar för riskregister, åtgärdsplaner och agenda för riskworkshop till mer heltäckande IT-verktyg. - Utbildningar
Vi har både grundläggande och avancerade kurser för olika sorters risk, som berör projekt, miljö, arbetsmiljö, produkter, affärer, etcetera. - Implementering i verksamheten
Rutiner, mallar och IT-verktyg i alla ära, men de gör ingen nytta om de inte används på rätt sätt. CANEA har implementerat riskhantering i olika typer av verksamheter, i en rad olika branscher, och kan hjälpa er att undvika de vanligaste fallgroparna. - System för aggregering
För att ledningen ska få en samlad bild av riskerna i hela verksamheten och kunna fokusera på de viktigaste riskerna. - Riskrevisioner
Utvärderar både efterlevnad och effektivitet samt resulterar i förbättringar. - Coachning och facilitering
Praktiskt stöd vid uppstart eller genomförande av specifika arbetsinsatser.

Kontakta oss

Är ni redo att ta nästa steg?
Vill du veta hur er organisation kan bli mer förutseende, resilient och trygg i sina beslut? Boka en kostnadsfri konsultation med våra experter.
Fallgropar vid hanteringen av risker
Ja, det finns risker med riskhantering. Här är några utmaningar vi hjälp våra kunder att hantera:
- Otydlighet kring vilka risker som bör hanteras – olika bild av vad en viss nivå av sannolikhet innebär eller hur en konsekvens ska bemötas skapar inkonsekvenser i arbetet.
- Svårt att hitta lämpliga sätt att identifiera risker – här gäller det att på ett smart sätt använda de forum, kompetenser och roller som finns i organisationen för att uppnå hög resurseffektivitet.
- Blandning av högt och lågt – det innebär att övergripande risker blandade med detaljerade risker, vilket gör det svårt att prioritera och riskerna.
- Olämplig metodik – det är vanligt att sätta ribban för högt för tidigt.
- Bristande riskmedvetenhet – en bra metodik räcker inte om berörda medarbetare inte är tillräckligt insatta.
- Svårigheter att följa upp över tid – många organisationer klarar av att göra ett ryck med riskanalys och initial planering, men det är färre som klarar att hålla riskhanteringen levande.

Varför använda CANEA för riskhanteringen?
Vi har genom åren hjälpt ett flertal organisationer i en rad olika branscher med sin riskhantering och samlat på oss en mängd användbara verktyg. Vilka vi använder beror på den aktuella verksamhetens behov.
Våra konsulter har arbetat både strategiskt och operativt med riskhantering samt håller utbildningar i riskhantering. De är goda pedagoger, vilket är extra viktigt för en framgångsrik implementering.
Relaterat innehåll

Kontakta oss
Ta första steget i din strategiutveckling – kontakta oss så berättar vi mer.