GAP-analys
Mind the gap. Then close it.
Det är nödvändigt att utveckla och aktivt arbeta med sitt ledningssystem för att upprätthålla en konkurrenskraftig verksamhet för såväl kunder och allmänhet som ägare och medarbetare. Arbetet tar ofta avstamp i standarder, branschkrav och lagar. Som en del i utvecklingen av ett effektivt ledningssystem behöver man därför först göra en analys av på vilken nivå det egna systemet befinner sig.
Vad ni får:
- En gap-analys hjälper en verksamhet att skapa en konkret, mer visuell bild av hur ett ledningssystem står sig mot befintliga krav.
- Analysen är också ett hjälpmedel för att finna förbättringsområden och för att prioritera de åtgärder som behöver genomföras.
- Ett av de viktigaste resultaten är förslag på åtgärder för att stänga gapen. Åtgärdsplaner upprättas med målet hållbar framgång.
- Resultatet av analysen visar organisationens styrkor, svagheter och mognadsnivå, samt dess framsteg, om analysen upprepas över tid.
- Resultaten av analysen är även ett värdefullt underlag till ledningens genomgång samt ett användbart hjälpmedel för lärande som kan ge organisationen en förbättrad vision och öka intressenternas vilja att medverka.
CANEAs metodik för nuläges- och gap-analys
Nuläges- och gap-analys är en systematisk genomgång av en organisations aktiviteter och resultat jämfört med en vald standard eller andra kravdokument. Grundupplägget för CANEAs metodik visas nedan.
Kravbilder
Nedan visas ett urval av de standarder och kravbilder som vi kan hjälpa er göra en gap-analys mot.
- ISO 9001
- ISO 14001
- ISO 45001
- ISO 27001
- ISO 13485
- AS 9100
- ISO 26000
- IATF 16949
- Lagstiftning
- Branschkrav
- Kundkrav
Varför CANEA
Våra konsulter anlitas ofta för att genomföra analyser och förstudier, som ledare för workshoppar och seminarier, som kursledare för utbildningar, som inspiratörer vid event, som projektledare vid större insatser eller som coacher och mentorer.
Våra kunder brukar uppskatta att våra konsulter för deras:
- Specialistkunskap när det gäller innehåll och tolkningar i standarder.
- Erfarenhet av hur ett och samma krav kan uppfyllas flera olika sätt, så att de valda sätten passar verksamheten.
- Engagemang, tydlighet, kommunikation och goda samarbetsförmåga.
- Användning av effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek.
- Förmåga att snabbt och pedagogiskt sprida kunskap.
- Positiva, engagerande och professionella approach till problemställningen.
- Snabba identifiering av kundens unika förutsättningar och anpassning av upplägget för bäst effekt.
Relaterat innehåll
Kontakta oss
Ta första steget mot ett bättre ledningssystem – kontakta Karl Hedman så berättar han mer.