Operativ effektivitet

Process­utveckling & process­kart­läggning

När vi hjälper företag att kartlägga och utveckla sina processer blir kunderna nöjdare, arbetsflödena effektivare, kvaliteten bättre och slöseriet mindre. 

Vad är processer och process­utveckling?

Alla företag och organisationer arbetar i processer, vare sig man vet om det eller inte. Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”. Väldefinierade processer är ett kraftfullt verktyg för att skapa kundfokus, identifiera viktiga överlämningar och belysa var i organisationen värde skapas.

Processer handlar om att förstå ett flöde – en förädlingskedja – genom en verksamhet och att optimera hela flödet, snarare än att suboptimera enskilda delprocesser eller funktioner. Det går att skapa effektivare processer med relativt små medel och de flesta företag har en outnyttjad potential för förbättringar. 

Att utveckla processer består av två huvudsakliga delar – processkartläggning och processutveckling. Som experter på processer så har vi naturligtvis en process för både kartläggningen och utvecklingen. 

Processutveckling, Processkartläggning & processförbättring

Process­kartläggning

Behovet att kartlägga processer uppkommer ofta då organisationen står inför någon av följande situationer:

  • Uppköp eller sammanslagning.
  • Effektivitets- eller lönsamhetsproblem.
  • Ny eller ändrad ledningsgrupp.
  • Anställda eller kunder är missnöjda. 
  • Kapacitetsproblem vid tillväxt.
  • Certifiering inom kvalitets- och/eller miljöområdet. 
  • Införande av nytt affärssystem.
utbildning-lean-mail

Process­utveckling

Det viktigaste när det gäller processförbättring är att reflektera över på vilket sätt processen stödjer verksamhetens övergripande strategi. Det visar om processen har rätt fokus och bidrar till att prioritera rätt förbättringsinsatser:

  • Eliminering av byråkrati och annat slöseri. 
  • Analys av adderat förädlingsvärde och genomloppstid (ledtid).
  • Felsäkring av processen.
  • Standardisering och automatisering.
  • Integration med kunden/leverantören.
  • Omstrukturering av processen (re-engineering). 

Så lyckas du med process­utveckling

Vi utformar processutvecklingen som ett projekt för att den ska bli bli resurseffektiv och skapa driv mot önskat resultat. Och en tydlig och fasindelad metodik gör att såväl planering som kommunikation underlättas avsevärt.

En väl genomförd processutveckling resulterar i följande:
 
  • Vision för processen
    Vi definierar den övergripande visionen med processarbetet och fastställer varför processen skall utvecklas med en tydlig koppling till verksamhetens strategi.
  • Identifierade intressenter och fastställd kravbild
    Utgångspunkten för allt processarbete är en förståelse för intressenternas behov och vilka krav processen ska uppfylla.
  • Processkartor över nuläge och önskat läge
    Visuella och lättbegripliga kartor över arbetsflödena på en detaljnivå som är anpassad efter behov och målgrupp.
  • Definierade mål kopplade till processen
    Vi definierar mål med en tydlig förankring i verksamhetens strategi och etablerar ett mätsystem för att följa upp prestanda.
  • Prioriterade förbättringsmöjligheter
    Vi identifierar och prioriterar förbättringsmöjligheter kopplade till processens önskade läge.
  • Genomförda förbättringar och införda lösningar
    Vi nöjer oss inte med att bara genomföra förbättringarna utan följer med hela vägen tills de nya arbetssätten är implementerade. Det kan handla om att utveckla standardiserade arbetssätt, stöd och styrning. Eller om förändringar i flödet med justerade roller och ansvar. Det kan också innebära digitaliseringsinsatser och utveckling av de verktyg som används i processen. 
  • Etablerad processledning och förvaltning
    Vi etablerar arbetssätt, roller och forum för effektiv processledning och förvaltning. Processledning innebär att löpande följa upp processens prestanda och tillämpning och göra nödvändiga justeringar. Förvaltning handlar om löpande underhåll av processen och att agera på förbättringsmöjligheter.  

Vad blir resultatet – vilka effekter kan man då förvänta sig?

  • Nöjdare kunder
  • Effektivare arbetsflöden
  • Förbättrad kvalitet
  • Minskat slöseri
  • Säkrare arbetsplats
  • Mindre miljöbelastning

Hur vi gör – vår metodik

Som experter på processer så har vi naturligtvis en metodik för processutveckling som vi förfinat och förädlat genom åren. Vi utgår från er strategi, definierar ett tydligt mål med insatsen och ser till att berörda medarbetare och intressenter är delaktiga och medskapande. 

Metodiken innehåller följande steg. 

Screenshot 2024-12-19 140210-1

Vi har beprövade mallar, metoder och verktyg för varje steg för att säkra ett effektivt utvecklingsarbete med hög kvalitet. 

Anlita våra konsulter för process­utveckling

Våra konsulter eller processutvecklare anlitas ofta som projektledare för större insatser, för att genomföra analyser och förstudier, som ledare för workshops och seminarier, som kursledare för utbildningar, som inspiratörer vid events eller som coacher och mentorer.

Våra kunder brukar säga att fördelarna med att samarbeta med oss är att vi:

  • Har stor erfarenhet när det gäller såväl strategisk processorientering för hela organisationen som förbättring av specifika processer.
  • Har förmågan att kombinera vårt kunnande inom processutveckling och projektledning för att skapa det driv som gör att arbetet med processerna blir lyckosamt.
  • Skapar effektivitet i arbetet med hjälp av väl etablerade mallar, metoder och verktyg.
  • Har utbildningar för processledare och processägare för att stärka dessa nyckelroller i organisationen.
  • Förmågan att identifiera varje kunds unika förutsättningar för att kunna anpassa upplägget för bästa effekt.

Prata med en expert –
boka en konsultation

Med 30 års branscherfarenhet erbjuder vi skräddarsydda lösningar som uppfyller alla krav och standarder. Prata med någon av våra experter och ta få på hur vi kan hjälpa er.

Dardan Berisha_sv_low-1

Kontakta oss

Ta första steget i ditt effektiviseringsarbete – kontakta vår specialist Dardan Berisha så berättar han mer.