Tillbaka
CrossControl + CANEA ONE = ännu bättre styrning av verksamheten

CrossControl levererar elektronik, program-vara och tjänster för styr- och informations-system till industriella fordon och maskiner. Slutkunderna verkar i branscher som jord- och skogsbruk, bygg- och anläggning, last-bilar, materialhantering och gruvdrift. Applikationerna ökar utrustningarnas produktivitet och uppskattas för att de är tillförlitliga och har ett väldesignat gränssnitt mellan människa och maskin.

CrossControl har länge utmärkt sig som en pålitlig leverantör av avancerade lösningar för styrning och kontroll av fordon och maskiner. I takt med att verksamheten utvecklats och ställt nya krav på interna system, blev det tydligt att den befintliga SharePoint-lösningen inte längre mötte organisationens behov av ett mer användarvänligt och framtidssäkrat system.

– För att säkerställa fortsatt effektivitet och kvalitet i det interna arbetet tog CrossControl därför det strategiska beslutet att införa ett nytt kvalitetsledningssystem som bättre stödjer dagens och morgondagens krav, berättar Henrik Åhlenius, Quality Manager (QEHS).


CrossControl väljer CANEA ONE

CrossControl värdesätter flexibilitet och att kunna skapa egna konfigurationer, men visa av tidigare erfarenhet blev det viktigt att den nya IT-lösningen inte skulle kräva särskilda IT-kunskaper. Dessutom ville man ha en kraftfull sökfunktion, vilket saknas i Sharepoint.

– Vi ville förbättra användarupplevelsen med en kraftfull sökfunktion, personliga startsidor och flerspråksstöd, eftersom vi har medarbetare även i Finland och Tyskland. Engelska är ju vårt koncernspråk, men det fungerar inte så bra i produktionsmiljöerna, säger Henrik och fortsätter:

 – Responsen från personalen har varit väldigt positiv. Det gäller särskilt den personliga startsidan, som gett medarbetarna en väldigt bra översikt över relevanta processer, och sökfunktionen som vi tycker är fantastisk. Nu är all relevant information enkelt åtkomlig för alla användare.

Införandeprojektet

De största utmaningarna har varit IT-relaterade, som till exempel vilken driftlösning man skulle välja. Man valde att drifta CANEA ONE via en molnlösning, men utreder en egendriftad serverlösning. Annars har det bara varit smärre inkörningsproblem.

– Förutom en bra produkt så har det varit ett jättebra upplägg med implementeringsprojektet. Strukturen var bra med mallar för att skapa arbetsflöden och dokumenttyper. Och när projektet väl var i gång så hade vi kontinuerliga veckoavstämningar. Vi hade våra interna projektledare och CANEA sina och så var det regelbundna veckoavstämningar dem emellan. En tät kontakt med täta avstämningar var bra för att få driv i införandeprocessen och kunna avhjälpa uppkomna fel skyndsamt, berättar Henrik.

CANEA Document, Workflow och Process

Systemet är i skrivande stund i maj 2025 implementerat och personalen utbildad. Man har skapat sju olika dokumenttyper med tillhörande mallar samt arbetsflöden för hur de ska hanteras och vem som ska godkänna dem. Processritaren har man emellertid ännu inte börjat använda.

– Dokumenten är knutna till processtrukturen och processägarna är ytterst ansvariga för de dokument som hör till den egna processen. Men vi kommer att införa processledare, det vill säga delprocessägare, som blir ansvariga för relevanta dokument för att inte processägarna ska få en alltför betungande arbetsbörda, säger Henrik.

När det gäller ärenden, det vill säga CANEA Workflow, så har man infört ärendehanterare för 8D-utredningar vid reklamationer och interna kvalitetsproblem, men kommer att bygga på med fler. Man har även på sin önskelista att integrera CANEA ONE med andra interna IT-system, som till exempel ERP-systemet.

– Vi har all audit-hantering i CANEA ONE, det vill säga allt från externa revisioner som rör kunder, leverantörer och certifieringar till interna revisioner och tillverkningsrevisioner. Vi har även lagt in hanteringen av avvikelser i Workflow, plus att ingenjörsavdelningen har skapat en ”issue manager” för att hantera produktförbättringar och eventuella problem, berättar Henrik Åhlenius och avslutar:

– Det har varit ett väldigt smidigt och bra projekt. Det har gått snabbt att komma i gång. Nu är vi ju vana vid att hantera ett digitalt QMS, men det har trots det varit en väldigt kort inlärningssträcka att lära sig systemet.

 

”Införandet gick över förväntan. Vi är ganska vana vid systemhantering, men har aldrig varit med om en smidigare implementering.”

”Jag kan varmt rekommendera att man som systemadministratör är med vid utvecklingen av arbetsflöden, eftersom det ger en väldigt bra förståelse av systemet och man kommer i gång snabbare när man vill utveckla egna workflow.”

Henrik Åhlenius, Quality Manager (QEHS), CrossControl