Tillbaka
Strategiutveckling för en bättre miljö

Miljömärkning Sverige AB (MISAB) arbetar på regeringens uppdrag med det nordiska miljömärket Svanen och EU:s miljömärke EU Ecolabel, tidigare kallad EU-blomman. Genom bred miljömärkning av produkter och tjänster eftersträvar man miljömässigt hållbar produktion och konsumtion. När det var dags att ta ett helhetsgrepp för att utveckla den nya strategin tog man hjälp av CANEA.

MISAB arbetar med att utveckla kriterier för miljöcertifieringen Svanen. Dessutom certifierar de företag och organisationer, produkter och tjänster med Svanen-märket. MISAB sökte en extern partner med stor erfarenhet av strategiutveckling för att få effektivt driv i strategiarbetet samt en tydlig och ändamålsenlig slutprodukt.

"Vi valde att samarbeta med CANEA för att de förstod vår komplexa verksamhet och vad som var viktigt för oss, berättar Anna Linusson, VD, MISAB."

 

Från vision till strategi

MISAB är ett bolag som arbetar med att utveckla kriterier för miljöcertifieringen Svanen. Dessutom certifierar MISAB företag och organisationer, produkter och tjänster med Svanen-märket. MISAB befann sig i ett komplext läge med tuffa ekonomiska omständigheter, starka beroenden till de nordiska systerföretagen och tydlig påverkan av konjunkturen. Samtidigt såg man ett ökat intresse för miljöfrågorna i samhället. Situationen komplicerades även av det faktum att man dels har en svensk verksamhet, och dels ska samverka i Norden och EU. Dessutom är postcovid-världen ovanligt föränderlig med ständigt nya krav och önskemål från myndigheter och kunder.

Allt detta innebar att man hade behov av att enas om en ny strategi för att fortsätta vara relevanta, konkurrenskraftiga, och ekonomiskt hållbara. Därför beslöt man sig för att ta ett helhetsgrepp och uppdatera organisationens vision, mission, strategiska inriktning och kritiska framgångsfaktorer.

Målet var att:

  • Skapa en strategi som är väl förankrad i styrelse och ledningsgrupp med samsyn kring nyckelfrågorna.
  • Ge en tydlig riktning för MISAB de kommande år genom uppdaterad vision och mission.
  • Tydliggöra en strategisk inriktning och övergripande mål.
  • Tydliggöra kritiska framgångsfaktorer för att få fram en strategi och vision.
  • Underlätta kommunikation, engagemang och styrning både internt och externt.

En välförankrad och effektiv strategiutvecklingsprocess

Arbetet inleddes med förberedande intervjuer med vd, medlemmar i ledningsgruppen och styrelseordförande för att få en uppfattning om deras syn på läget och önskemål avseende den nya strategin. 

Intervjuerna genomfördes för att:

  • Få en bild av verksamheterna, utmaningar och möjligheter, samt det svenska och internationella perspektivet.
  • Få kunskap om nuläge och önskat läge avseende verksamhet, organisation och strategi.
  • Identifiera utmaningar och effektiviseringsmöjligheter rörande strategiutvecklingsprocessen.
  • Öka möjligheterna att skapa ett ändamålsenligt, effektivt och värdeskapande upplägg för workshoppar och arbetsmöten.

"Strategiarbetet berörde övergripande frågor som: Varför finns vi? Vad är vårt uppdrag? Vad vill vi uppnå? Vad ska vi tillhandahålla? Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna och vad måste vara på plats i vår organisation för att vi ska lyckas", fortsätter Anna.

Därutöver genomfördes en dokumentanalys för att bedöma befintlig situation avseende organisation, strukturer, processer, målmodell och uppföljning. Slutligen genomfördes workshop-dagar och arbetsmöten med ledningsgruppen, en intern strategigrupp och styrelsen för att säkerställa samsyn avseende strategidokumentets utformning, terminologi, nuläge och önskat läge; samt för att uppdatera vision, mission, strategisk inriktning och kritiska framgångsfaktorer.

"CANEAs konsulter var goda processledare och facilitatorer. Det var vi som skapade innehållet i strategin, men de som ställde frågorna och såg till att vi diskuterade rätt saker och inte fastnade i operativa detaljer. En tioårsstrategi måste vara både visionär och konkret och CANEA hjälpte oss att hitta den balansen", säger Anna.

Arbetet utfördes iterativt på så sätt att nya versioner togs fram och stämdes av löpande så att alla berörda, inklusive styrelsen, hade möjlighet att successivt kommentera utformningen av, och innehållet i, strategin. Det ledde fram till en väl genomtänkt och förankrad strategi.

"Processen var iterativ med återkopplingar och förankringsarbete och mynnade så småningom ut i en strategi för de kommande tio åren. Det var en tidshorisont som gav oss en långsiktig riktning, men med tanke på det volatila världsläget så kommer vi med stor sannolikhet att behöva korrigera kursen", förklarar Anna.

Samsyn, tydlighet och strategiaktivering

Ett viktigt resultat av strategiarbetet var samsynen i styrelse och ledningsgrupp avseende strategins utformning, nyckelfrågorna och riktningen kommande år. Det blev ett tydligt och lagom omfattande strategidokument med en strategi som var relevant och engagerande för både ledning och medarbetare.

Det finns också en tydlig koppling mellan strategin och den operativa verksamheten – det vill säga hur strategin kan omsättas i operativa planer och mål så att hela organisationen på samtliga nivåer arbetar mot samma mål. Dessutom fungerar strategin utmärkt som en guide vid fattande av viktiga beslut så att arbetet framåt kan bli mer fokuserat och effektivt. 

"Det blev ett väldigt bra slutresultat. En kort, kärnfull och lättkommunicerad strategi som beskriver vår vision, räknar upp kritiska framgångsfaktorer och pekar ut strategiskt viktiga områden. Den ryms på kanske fem Powerpoint-bilder", avslutar Anna.