Organisationer som driver utvecklingsarbete i projektform har många fördelar med att skapa ett internt projektkontor. Ett projektkontor skapar förutsättningar för god projektverksamhet, höjer organisationens projektmognad och säkrar att man får avkastning på de resurser som man avsätter till projekt.
Att bemanna ett internt projektkontor är kostsamt och kräver att interna nyckelresurser binds upp under lång tid. Oavsett om man har ett projektkontor idag och vill frigöra resurser för organisationens huvudverksamhet, eller om man helt saknar denna stödfunktion för projekt, program och portfölj, så är virtuellt/outsourcat projektkontor är en kostnadseffektiv lösning.
Vad är ett Virtuellt Projektkontor?
Ett virtuellt projektkontor innebär att man köper de tjänster som normalt brukar ingå i ett projektkontor och låter CANEA både implementera och underhålla. Tjänsterna är anpassade efter behov och följer best practice inom området.
När behövs ett Virtuellt Projektkontor?
Ett projektkontor är en organisatorisk enhet som skapar goda förutsättningar för en organisations projektverksamhet. Det utgör kopplingen mellan ledningen och projekten och verkar för att projekten koordineras samt arbetar mot att gemensamt verkställa mål inom verksamheten.
Om denna koppling saknas kommer man inte välja projekt på rätt urvalskriterier och inte heller se effekter av projektimplementationen. Om projektverksamheten inte är effektiv, enhetlig projektmodell saknas och stödet inte tillräckligt så kommer projekten kosta mer än nödvändigt.
Om man sedan inte vill avstå nyckelresurser under lång tid så är lösningen ett Virtuellt/outsourcat Projektkontor.
Anlita oss för Virtuellt Projektkontor
Våra kunder brukar säga att fördelarna av att samarbeta med oss vid uppsättning av stödfunktioner för projektverksamheten är bland annat att konsulterna bidrar med:
- Erfarenheter från liknande uppdrag inom flera olika branscher.
- Effektiva modeller och verktyg från ett omfattande metodbibliotek.
- Förmåga att snabbt och pedagogiskt överföra sin kompetens.
- Positiv, engagerande och professionell approach till problemställningen.
- Identifiering av kundens unika förutsättningar och anpassningar av upplägget för att få bäst effekt.