Hoppa till huvudinnehåll

Kundresa

Se världen ur kundens perspektiv för att skapa nöjdare kunder

Intresserad av att veta mer?

Kontakta oss

Vad vet du egentligen om kundens upplevelser av er som företag eller organisation? Hur har ni designat produkter och tjänster för att möta kundens behov och förväntningar i alla kontakter med er verksamhet? Hur arbetar ni med att synliggöra det för samtliga medarbetare i organisationen, så att alla vet vad som krävs för att skapa en nöjd kund?

Traditionella kundnöjdhetsmätningar ger kanske en bild av den generella nöjdheten hos verksamhetens kunder, men det kan vara svårt att veta vad som egentligen skall göras för att skapa ännu nöjdare kunder.

Kundresor handlar om att systematiskt kartlägga samtliga beröringspunkter mellan din organisation och kunden och analysera vad som är viktigt för kunden i varje respektive steg för att därefter designa verksamhetens produkt/tjänst eller process utifrån kundens verkliga behov.

Vad innehåller en kundresa?

En kartläggning av en kundresa består av flera analyser som ligger till grund för slutsatser kring vad som behöver göras.

  1. Analys av intressenter – Vilka intressenter finns till kundresan och vad har de för krav, behov och önskemål.
  2. Beskrivning av kundprofil – En så målande beskrivning som möjligt av en exempel persona för kundresan
  3. Beröringspunkter, eller ”Touchpoints” – En identifiering av samtliga gränsytor till kunden samt hur de går till i praktiken¨.
  4. Avgörande ögonblick, eller ”Moments of truth” – Var någonstans fattar kunden de avgörande besluten eller vilka delar av kundresan får störst betydelse för Leveransobjekt och kartläggning av ansvar – såväl för kunden som internt för organisationen
  5. Känslomässig kartläggning – vilka känslor vill vi att kunden skall ha vid de olika faserna i kundresan.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om kundresor och hur det kan hjälpa din organisation att stärka sin konkurrenskraft, skapa bättre produkter, effektivare processer och nöjdare kunder? CANEA har omfattande erfarenhet av hur du kan etablera ett kundresearbete. Kundresor kan appliceras för alla typer av verksamheter och berör inte enbart IT företag eller programvaruutveckling.

Kontakta oss för att veta mer.
Fyll i kontaktformuläret eller ring 010 459 00 00.

Kanske kan du bli en del av vår kundresa.

I mer än 20 år har vi hjälpt företag att förbättras. Vill du veta vad vi kan göra för dig?

Kontakta oss